לתקוע בשופר גדול…

לתקוע בשופר גדול- טיפול בכישורים חברתיים - מכון אפיק חדש, אורית ביטון

אפרת היא ילדה עם אילמות סלקטיבית. אפרת מתקשה לדבר בסביבה מסוימת שאותה היא חווה כמאיימת, אך בבית ה"בטוח" היא מדברת.

את אפרת (שם בדוי) הפנתה אליי הגננת שלה. היא תיארה אותה כילדה מתוקה שמעולם לא השמיעה את קולה בגן.

הבנתי שאוכל לעזור לאפרת אם אצליח לרכוש את אמונה, ואז היא תוכל להפיק תועלת ולהתקדם בקבוצה.

אומנם, קבוצות  "קפיצה חברתית" לפיתוח כישורים חברתיים שאותם אני מנחה הן קבוצות קטנות בעלות הרכב הומוגני, קבוצות לבנות או לבנים, שבהן אני מלמדת את המיומנויות החברתיות הנדרשות דרך המשחק החברתי, אך התקדמות הילד בקבוצה תלויה בתחושת השייכות ובאמון שהוא חש כלפי חברי הקבוצה וכלפיי.

דגש מיוחד מושם בקבוצות על שיח רגשי דרך שיטת כש"ר (כישורי שפה רגשית) שאותה פיתחתי, לשימוש בהבעה והבנה של רגשות בשפה מילולית ודרך שפת גוף.

כאן האתגר היה כפול. אפרת הגיעה לקבוצה כשהיא כמעט ולא השתמשה בשפה מילולית, ורפרטואר הרגשות שלה היה דל. אולם, ככל שאפרת החלה להביע רגשות, היא הצליחה אף להמליל רגשות, ודרך השיח הרגשי הצליחה אפרת לתקשר. היא הרגישה שמבינים אותה יותר מבעבר ולכן הרגישה גם יותר שייכת. תחושת השייכות הורידה את מפלס החרדה החברתית והעלתה את יכולת השיתוף של אפרת ומכאן נסללה הדרך ליצירת השינוי המבוקש.

בכל פעם שאני נזכרת בחיוך של אפרת (שם בדוי) אני רוצה לתקוע בשופר גדול: הורים יקרים, אתם יכולים להעניק לילדיכם ילדות מאושרת, זה בהישג ידיכם!

בשם אפרת וילדים אחרים אני קוראת להורים: כישורים חברתיים הם לא משחק ילדים. תוכלו לשפר את חייהם החברתיים של ילדיכם ולהעניק להם זיכרונות ילדות מתוקים.

מחכה לכולכם

אורית ביטון

דילוג לתוכן