
הוראה מתקנת

לפני שנים, כשהגעתי לראשונה לבית הספר כמורה להוראה מתקנת, נכנסה לחדרי תלמידה מתוקה בכיתה א' ושאלה בקול ביישני: "את המורה המתקנת?". עניתי לה: "את כל-כך מושלמת שאותך לא צריך לתקן." אכן, זוהי טעות רווחת גם בקרב הורים ומורים, החושבים לתומם שתפקיד ההוראה המתקנת "לתקן" את התלמיד.
אני, אישית, מעדיפה את המונח: הוראה מותאמת.
התלמידים, כמו כל קבוצת אוכלוסייה, מתחלקים לשלוש קבוצות: ישנם תלמידים שמספיקה עבורה חשיפה לחומר הנלמד בכדי ללמוד ולדעת (בד"כ אלו התלמידות שממוקמות בהקבצה א' בחשבון, למשל), ישנם תלמידים ששיטת הלימוד של המורה בכיתה, עם תיווך ברמה זו או אחרת, מצוין עבורם (או שהם מסתדרים איך שהוא), וישנם תלמידים שזקוקים לתיווך מסוג אחר, על ידי שימוש בשיטות וטכניקות הוראה אישיות, המותאמות להם. הוראה מתקנת מועברת על ידי מורות מומחות ללקויות למידה, בעלי תואר בחינוך מיוחד עם התמחות בתחום ההוראה המתקנת.


הוראה מתקנת משמשת אף לתיקון תפיסות שגויות של החומר הנלמד, הנובעות מהפנמה שגויה של דרכי למידה קודמות שלא התאימו לתלמיד.
לעיתים קרובות אני נשאלת, מהו הזמן המתאים להתחיל בהוראה מתקנת? ללא ספק, הוראה מתקנת בגיל צעיר יכולה להכריע את גורלו החינוכי של התלמיד ולהוביל לשיפור משמעותי בהישגים אקדמיים. אולם, אף פעם לא מאוחר מדי. הוראה מתקנת יעילה בכל גיל.