הנחיית הורים כגשר הוריה-ילד
כיום, כל הורה (כמעט), מרגיש לפעמים שהוא לא בדיוק יודע איך להתמודד עם האתגרים שמציבים בפניו ילדיו. הנחיית הורים משמשת כגשר במערכות היחסים הורה-ילד, מאפשרת חוויית הורות מיטבית בצד שמירה על מערכות היחסים הורה-ילד לאורך גילאי הילדות וההתבגרות.
בדורות קודמים הגבולות היו ברורים, הסמכות ההורית לא הייתה ניתנת לערעור. מותר ואסור היו מושגים אבסולוטיים, ובכלל, ההיררכיה הברורה הורה-ילד העניקה לכולם מעין שלווה של וודאות.
את הסבתות שלנו אף אחד לא לימד מושגים בהורות. הן לא השתתפו בהנחיית אימהות. לכאורה, הן לא היו זקוקות לזאת.
איך בונים גשר הורה-ילד
הסמכות ההורית הקלאסית החליפה את מקומה ברבות השנים למערכות יחסים פחות פורמליות. מבלי להיכנס לוויכוח האם זה טוב או רע, אין חולקים על כך שמערכות היחסים בתוך הבית השתנו.
הורים מגיעים לקבוצות להנחיית הורים בכדי לקבל מענה לצרכים עכשוויים.
בראש וראשונה, הורים רוצים להחזיר לעצמם את תחושת השליטה, הביטחון והמסוגלות ההורית.
אולם, בעיקר, הורים מעוניינים לבנות מחדש את הגשר לקשרי ילד-הורה.
השתתפות במפגשי הנחיית הורים מאפשרת להורה התבוננות ממקום "נקי", ממקום המאפשר להורה להבין את הקושי שלו עם התנהגות ילדיו, את מניעיו, שאיפותיו שלו, וכיצד הם משתלבים בשאיפות, רצונות וצרכיהם הרגשיים של ילדיו.
ללא ספק, לאם, המשמשת בד"כ כמטפל העיקרי של התינוק, יש תפקיד חשוב בעיצוב חייו ואישיותו. הורים, ובעיקר האם, משמשים מתווכים בין הילד לסביבה, והאינטראקציה (ההתקשרות) ביניהם משמעותית ליצירת האימון הבסיסי של הילד בעולם ובעצמו. לכן, הנחיית אימהות מכוונת לבניית מרחב תקשורת משותף בין האם לילדה כדי לאפשר את בניית היחסים ההדדיים ואת הרגש הנלווה אליהם.
תהליך בניית הקשר בין האם לתינוקה כולל כמה שלבים של למידה הדדית: האם לומדת את הצרכים ואת הרצונות של התינוק, ואילו התינוק לומד להכיר את תגובות אמו. ביחד נבנות דרכי ההיענות של האם לצורכי התינוק וכן דרכי התגובה של התינוק על האופן שבו ממלאת האם את צרכיו, והאם ותינוקה מסגלים לעצמם דרכי תקשורת ייחודיים. הבעות פניה וטון דיבורה של האם משקפים לילד את מצבה הרגשי ואת יחסה כלפיה.
חיוכה של האם לתינוקה מאשר את קיומו כאדם חיובי, הוא מבין שהיא מרוצה ממנו, וכן, דרך נימת קולה של אמו והבעות פניה לומד התינוק גם על יחסה של האם לסביבה.
הביטחון ששואב הילד מאמו מאפשר יציאה מחוץ לחיק המשפחה, למידה והתנסות, ופיתוח רגשות מורכבים כגון: הנאה, כעס ועוד.
אכן, כיום יש כבר לא מעט ראיות לכך שילד נולד עם טמפרמנט ייחודי ואישיות משלו, ההבדלים בין תינוקות בולטים כבר מהימים הראשונים לחייהם. עם זאת, התנהגות ההורים והחינוך תורמים גם הם לא מעט לעיצוב אישיותו הבוגרת של הילד.
במסגרת מפגשי הנחיית אימהות, בצד החומר התיאורטי הנלמד, ניתנת למשתתפות הזדמנות להביא את המקרים הפרטיים שלהן, מחיי היומיום ואת ההתמודדויות שלהן עם חינוך ילדיהן.
קבוצת הנחיית הורים כגשר הורה-ילד מתפקדת כמודל למערכות היחסים בתוך הבית, היא נבנית על יסודות של אמון, כבוד הדדי ואכפתיות. המשתתפות מתרגלות הקשבה אמפטית וחשות כיצד הן נבנות, במטרה לבנות את ביתן. הקבוצה מחויבת לשמירה על סודיות מוחלטת ופרטיותן של המשתתפות בה.