מה אנחנו יודעים על רגשות?

איך מדברים עם ילדים על רגשות אומנות השיחה הרגשית לפיתוח מיומנויות חברתיות - מכון אפיק חדש, אורית ביטון
מה אנחנו יודעים על רגשות? ומהי חשיבות הדיוק ברגש לצורך סנגור עצמי? האם ניתן ללמד את הילדים לזהות ולהביע רגשות? חשוב לעזור לילדים לדייק ברגש

מה אנחנו יודעים על רגשות?

כמה רגשות אנחנו מכירים? ארבעה? חמישה? שבעה?… הידעתם שקיימים כ-30 רגשות שונים!?

את נושא "עולם הרגשות" אנו לומדים בסדנאות במשך מספר מפגשים. רפרטואר הרגשות מכיל מגוון של רגשות שאינם חופפים. האמת היא שאין באמת מילים נרדפות בעברית, ולכן כל רגש שונה במקצת מאחר.

אנו מתחילים את הנושא עם סיפור שמכניס אותנו לנושא, סיפור על רגשות. אנו לומדים לשיים כמה שיותר רגשות.

הכרת מגוון של רגשות עוזר בראש וראשונה לדייק ברגש. ילד שמבין מה הוא מרגיש, חש רגוע יותר, חש שהדברים "בשליטה". לעומת ילד שמתקשה לדייק לעצמו ברגש משום שרפרטואר הרגשות שלו דל או שהוא מתקשה להבחין בניואנסים שבין רגשות דומים. רוב הילדים משתמשים בכ-4 רגשות בסיסיים: שמח, עצוב, אוהב, מפחד, וכועס. אגב, כעס אינו רגש ראשוני. כעס הוא רגש משני שמתלווה לתחושת חוסר אונים, אכזבה, ולעיתים אף פחד. כאשר ילד לומד להכיר מגוון של רגשות הוא גם יודע להסביר את עצמו  בצורה טובה יותר לסובבים אותו (סנגור עצמי), ואף הדבר הזה עוזר בתחושת שליטה במצב ומונע תסכול.

לאחר שאנו מדייקים בשם של הרגשות, אנו משייכים רגש להבעת פנים ולאחר מכן לשפת גוף. אנו לומדים להבין ולהביע רגשות דרך משחקים מגוונים. הטיפול דרך המשחק החברתי מאפשר למידה של מיומנויות חברתיות דרך החוויה, למידה שהיא למידה משמעותית יותר מאשר הלמידה ה"מסורתית" דרך הקוגניציה, ואף משאירה את רושמה לזמן ארוך יותר.

מקרה שקרה באחד המפגשים של סדנת בנים

באחד המפגשים של סדנת בנים שנערכה במכון, התפתח עימות ספונטני בין ילד שמעד קלות לילד שצפה בו וצחק במבוכה. הילד שמעד קלות חש פגוע, דווקא הוא, שלא רגיל להיות במקום החלש והפגוע, נאלץ לחוש עלבון. הוא הגיב בצורה אוטומטית כפי שהוא רגיל, והתקדם בצורה מאיימת לכיוון הילד שצחק.

החלטתי להשתמש בעימות כהזדמנות ללמידה. ביקשתי משני הצדדים לתאר את רגשותיהם. הילד הפגוע אמר שהוא כעס, התעצבן ו… נעלב. הילד שני תיאר מבוכה, חוסר אונים ואפילו דאגה לחברו. העימות התפוגג – כשמול תחושת חוסר אונים עומד עלבון, זה לא מזמין עימות.

לימדתי את הילדים להשתמש בהבנה והבעת רגשות לפתרון קונפליקטים, ואולי גם להימנע מקונפליקטים.

מה אנחנו יודעים על רגשות? ומהי חשיבות הדיוק ברגש לצורך סנגור עצמי? האם ניתן ללמד את הילדים לזהות ולהביע רגשות? חשוב לעזור לילדים לדייק ברגש
דילוג לתוכן