סדנה לילדים לפיתוח כישורים חברתיים - "קפיצה חברתית"

סדנאות ילדים לפיתוח כישורים חברתיים

בסדנאות הילדים הילדים לומדים את המיומנויות החברתיות הנדרשות ליוזמה חברתית ושמירה על קשרים חברתיים הדדיים ומגמלים: פתרון קונפליקטים, עולם הרגשות, אסרטיביות, הבנת המפה החברתית ועוד, דרך המשחק החברתי, בצורה חוויתית, עם מגוון של כלים טיפוליים.
הסדנא מורכבת מ-8 מפגשים בני שעה, אחת לשבוע, בכיתת לימוד נעימה, עם הנחיה מקצועית.
הקבוצות מונות 5-7 ילדים מאותה שכבת גיל, החל מגיל 5 ועד גיל 14-15 לבנות, או עד גיל 9-10 לבנים.
בסדנאות הילדים לומדים את המיומנויות החברתיות ע"י התנסות וחוויה ומיישמים את הכלים הנלמדים הלכה למעשה בתוך הקבוצה, כדי שיוכלו להשתמש בהם בכיתה.
נשות חינוך ורבנים ממליצים בחום על הסדנאות לילדים ומכתבי תודה מחממים שמורים במכון מהורים שילדיהם השתתפו בסדנאות.
כולם תמימי דעות באשר לחשיבותם של הסדנאות להקנייה של המיומנויות החברתיות-תקשורתיות לרווחתם הרגשית והחברתית של הילדים.

פיתוח כישורים חברתיים בטיפול קבוצתי

במכון "אפיק חדש" מתקיימות כבר כ-6 שנים סדנאות לפיתוח כישורים חברתיים דרך המשחק החברתי וכלים טיפוליים שונים. העבודה עם ילדים על פיתוח כישורים חברתיים בקבוצות קטנות של 5-10 ילדים, מאפשרת לילדים ליישם את הנלמד הלכה למעשה דרך האינטרקציה החברתית בקבוצה. הילדים מקבלים זווית ראיה נוספת בדיונים שנערכים עם חבריי הקבוצה, מקבלים משוב ותמיכה, מתנסים, ורוכשים בצורה חווייתית דרך המשחק החברתי את המיומנויות החברתיות הרצויות. הלמידה מעשית ומופנמת עי הילדים המשתתפים בסדנה.

למי מיועדות הסדנאות לפיתוח כישורים חברתיים?

הסדנאות מיועדות לכל הילדים! כישורים חברתיים טובים חיוניים לכל מעגלי החיים, והם מתנה נפלאה שמעניקים הורים לילדים המשתתפים בסדנאות. הילדים מחזקים את המיומנויות החברתיות החיוניות לצורך יוזמה חברתית, פתרון קונפליקטים או הרחבת מעגל החברים. עבור ילדים עם קשיים חברתיים, ילדים דחויים או ילדים עם חרדה חברתית הסדנאות חיוניות ממש, כי אי אפשר לומר לילד: "אז לא יהיו לך חברים. כי חברים זה צורך קיומי ממש!"

מהו סוד ההצלחה של השיטה לפיתוח כישורים חברתיים?

השיטה מבוססת על המשחק החברתי וכלים טיפוליים מגוונים. הילדים מתנסים במשחקים המותאימים ללמידה של מיומנויות חברתיות, כל שיעור מוקדש למיומנות אחרת. לאחר מכן נערך דיון במטרה לחבר את החוויה למקום שבו היא פוגשת את הילד. לאחר מספר התנסויות מסכמים את הנלמד בכללים שקל לזכור.

כישורים חברתיים הם מיומנות נרכשת. אמנם, ישנם ילדים שהשכילו לרכוש מיומנויות אלו עוד משחר ילדותם ע"י חשיפה לנורמות החברתיות המקובלות, והיכולת להעתיק דפוסיי התנהגות מקובלים. הם יודעים כיצד להתנהג (מה לומר או מה לא לומר, מה לעשות או מה לא לעשות) בכדי להגיע לתוצאה הרצויה, כלומר: ליזום ולשמור על מערכות יחסים תקינות.

ברם, ישנם ילדים שמתקשים לשים לב לדפוסים המקובלים בחברה, לקרוא את "המפה החברתית", ולהבחין בשפת הגוף של חבריהם, ליזום, לשמור על כללי ניהול שיח (small talk ) תקינים, להיות אסרטיביים, לשמור על כלליי המשחק, לשים לב לתזמון ולקצב של הזולת, להתמודד עם תסכול ולפתור קונפליקטים (או לא להיכנס אליהם).

עבור ילדים אלו פיתחנו את סדנת הכישורים החברתיים, בכדי ללמד אותם מיומנות אלו ואחרות דרך המשחק החברתי, וכלים טיפוליים נוספים לעבודה בקבוצה.

ב"ה השיטה הוכיחה את עצמה והעניקה לילדים רבים חווית ילדות מאושרת.

מהנעשה בסדנאות

מהנעשה בסדנאות פיתוח כישורים חברתיים - מכון אפיק חדש, אורית ביטון

ילדה בולטת בחברה 'הברווזון המיוחד'

ישנם ילדים שבכל רגע נתון הם חייבים להיות במרכז העניינים, בבחינת "אם אני לא מורגש אני לא קיים". הם יוצרים מניפולציות ומשלמים עליהם מחיר יקר. הם מתלבשים שונה, חושבים אחרת ומביעים את דעתם בקול, הם יוצרים פרובוקציות ותמיד דואגים להיות נושא השיחה.

קרא עוד »
דילוג לתוכן