ילדה בולטת בחברה 'הברווזון המיוחד'

מהנעשה בסדנאות פיתוח כישורים חברתיים - מכון אפיק חדש, אורית ביטון
ישנם ילדים שבכל רגע נתון הם חייבים להיות במרכז העניינים, בבחינת "אם אני לא מורגש אני לא קיים". הם יוצרים מניפולציות ומשלמים עליהם מחיר יקר. הם מתלבשים שונה, חושבים אחרת ומביעים את דעתם בקול, הם יוצרים פרובוקציות ותמיד דואגים להיות נושא השיחה.

ילדה בולטת בחברה אינה בהכרח "מלכת הכיתה"

באחד מבתי הספר שבהם אני מעבירה סדנאות לכישורים חברתיים, בקבוצת הבנות, הייתה ילדה בולטת בחברה 'הברווזון המיוחד'.

התנהגותה לא הייתה חריגה, אולם, היא הייתה פשוט "בולטת".

בסדנה לפיתוח כישורים חברתיים ערכנו מפגש בנושא "יחיד ומיוחד", בו השתתפה ילדה בולטת בחברה שהתנהגה כמו ה'ברווזון המיוחד'. תמיד היו לה העדפות משלה, דעה משלה, תחביבים יוצאי דופן (במיוחד לבנות), למשל כששאר הבנות העדיפו לשחק בחבל או בגומי בהפסקות, היא העדיפה כדורגל (ולא היה לה עם מי לשחק). הדבר היחיד שהיה צפוי אצלה… הייתה הציפיה להפתעה, למשהו שונה. היה ניכר שהצורך לבלוט שנעשה אצלה כטבע שני, דרש ממנה אנרגיות רבות, ולא השיג את התוצאות הרצויות.

מובן שהיא נתפסה בעיני חברותיה כ"עוף מוזר", ונותרה בודדה.

ישנם ילדים שבכל רגע נתון הם חייבים להיות במרכז העניינים, בבחינת "אם אני לא מורגש אני לא קיים". הם יוצרים מניפולציות ומשלמים עליהם מחיר יקר. הם מתלבשים שונה, חושבים אחרת ומביעים את דעתם בקול, הם יוצרים פרובוקציות ותמיד דואגים להיות נושא השיחה.

אי אפשר להתעלם מהם, הנוכחות שלהם מורגשת, גם אם זה במובן השלילי. המשוב (השלילי בד"כ) שהם מקבלים, משרת צורך רגשי כמו של אדם הצובט את עצמו כדי לוודא שהוא חי.

כדי לשלב אותה בחברה, פעלתי בשתי דרכים משלימות.

מפגש בנושא "יחיד ומיוחד"

דבר ראשון, לקראת המפגש בנושא "יחיד ומיוחד", ביקשתי מכל בת בקבוצה שתכין בבית משהו מיוחד שהיא יכולה ללמד את הבנות. כל בת הציגה/הדגימה/הסבירה/העניקה לקבוצה משהו משלה.

ההופעות היו קצרות אך מלהיבות ונתנו "בימה" לכל בת בקבוצה (גם לאלו שמתקשות "לקחת מקום").

אך היה תנאי מוקדם להופעת הבנות. כל בת הייתה צריכה להשתלב בהופעה/הדגמה/יצירה של חברתה, להישמע להוראות ההדרכה, ולעשות בדיוק אותו הדבר. 'העתק/הדבק'. כלומר: כל בת הייתה צריכה להתבטל לזמן מה ולהיות עם החברה שכעת תופסת את הבימה.

ה'ברווזון המיוחד'

חלוקת הזמן המדודה בין הבנות, והמקום המיוחד שכל בת קיבלה כשווה בין שווים, נתנה הזדמנות גם לילדה בולטת בחברה ה'ברווזון המיוחד' שלנו להיות אחת מכולם. ולאחר שהיא הבינה שמקומה נשמר גם ללא ההתבלטות המיוחדת, או יותר נכון, שהיא יחידה ומיוחדת גם ללא פרובוקציות. היא השתחררה מהעול של ההתבלטות והשתלבה בחברה. במקביל הגיע גם זמן ההופעה שלה, וכאן, בצורה יזומה ומתוך "הזמנה" לקבל את הבימה ולהציג, היא חשה את התחושה שרוצים בה ומקשיבים לה.

ה 'ברווזון המיוחד' שלנו הפך להיות חלק מהחברה.

ישנם ילדים שבכל רגע נתון הם חייבים להיות במרכז העניינים, בבחינת "אם אני לא מורגש אני לא קיים". הם יוצרים מניפולציות ומשלמים עליהם מחיר יקר. הם מתלבשים שונה, חושבים אחרת ומביעים את דעתם בקול, הם יוצרים פרובוקציות ותמיד דואגים להיות נושא השיחה.
דילוג לתוכן